VERDIEPING:
PRAKTISCH WERKEN MET KINDEREN
Om met kinderen te werken, heb je specifieke kwaliteiten nodig: creativiteit, speelsheid, flexibiliteit, aanwezigheid in het hier-en-nu en een goed observatievermogen. Daarnaast zijn er ook verschillende vaardigheden die je kunt ontwikkelen en gereedschappen die je kunt gebruiken
Ik wil graag werken met kinderen, maar hoe pak ik het praktisch aan? Ik ken de theorie, maar op welke manier begeleid ik een kind in een sessie?
Waarop moet ik letten als een kind voor het eerst in mijn praktijk komt? Welke afspraken maak ik met de ouders? En met het kind? En hoe zit het als de ouders gescheiden zijn? Wie moet toestemming geven? Welke materialen zijn praktisch om te gebruiken? Hoe bouw ik een sessie op? Als je deze vragen herkent, dan is deze les precies wat je zoekt.
LESINHOUD
PRAKTISCHE INFORMATIE
Docent: Maria Franzi Föllmi en Erna de Lange
Zie deze pagina voor data, locatie en kosten.
Tijdens deze les doorlopen we het traject vanaf het eerste contact met de ouders naar de eerste sessie met het kind tot het afronden van de therapie. We geven ook aandacht aan de wet omtrent therapie voor kinderen en ethische vraagstukken. Behalve dat we je praktische tips en oefeningen geven die direct toepasbaar zijn in jouw praktijk, behandelen we ook verschillende casussen die jou een concreet beeld van een therapeutisch traject geven. Je oefent in groepjes en je ontdekt veel materiaal om tijdens een therapiesessie te gebruiken. Zowel Maria als Erna hebben de Holografisch Kinderopleiding gevolgd bij Tineke Noordegraaf en werken regelmatig individueel met kinderen in hun eigen praktijk. Erna verzorgt bovendien workshops Zelfvertrouwen voor kinderen en begeleidt verliesverwerkingsgroepen voor kinderen in rouw.
De Student:
-
kent de belangrijkste regels volgens de WGBO omtrent het behandelen van minderjarigen, het bewaren van dossiers en het inzagerecht van ouders
-
kent de 5 stappen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en weet hoe omgaan bij (vermoedens van) huiselijk geweld
-
heeft een voorbeeld van een behandelingsovereenkomst gezien en vragen gesteld erover
-
kent de algemene richtlijnen voor het therapeutisch werken met kinderen (ontwikkelen van vertrouwen, afstemmen en aanpassen op belevingswereld van het kind, taalgebruik, structuur, lengte sessie en vertrouwelijkheid)
-
heeft verschillende soorten therapeutisch materiaal gezien en heeft inzicht verkregen in hoe en wanneer deze gebruiken (boeken, kaarten, knuffels en poppetjes, baboesjka’s poppen, tricots)
-
begrijpt het belang van het creëren van een resource bij het therapeutisch werken met kinderen
-
heeft zelf de ankertechniek ervaren en kan de ankertechniek toepassen met een cliënt
-
is bekend met het stappenplan en diagnostische interventies
-
heeft tekeningen van een kind gezien en een casus gehoord ter illustratie van het gebruik van de kapstoktekening
-
analyseert de gegevens van de casus voor het bepalen van welke type interventies nodig zijn en heeft een behandelplan opgesteld
LITERATUUR
Inspirerende literatuurlijst (ter inspiratie en zeker niet verplicht voor deze les)
-
Bontenbal, R. (red, 2004). "Soms ben ik mijn zon even kwijt...". Amsterdam: SVR, Leijten
-
Bowman, C. (1997). Wie was mijn kind ? Utrecht: A.W.Bruna.
-
Davis, R.D. (1995). De gave van dyslexie. Rijswijk: Elmar.
-
Eliacheff, C. (1998). Het kind dat een kat wilde zijn. Amsterdam: Rainbow Pockets.
-
Gerhardt, S. (2004). Waarom liefde zo belangrijk is. Hoe liefde voor je baby zijn hersenen vormt. Schiedam: Scriptum psychologie
-
Gordon, T. (2003). Luisteren naar kinderen. Baarn: Tirion.
-
Klink, J. (1990). Vroeger toen ik groot was. Baarn: Ten Have.
-
Lamers-Winkelman, F. & Bicanic, I. (2000) Werkboek voor kinderen die seksueel misbruik hebben meegemaakt. Amsterdam: SWP
-
Lamers-Winkelman, F. & Bicanic, I. (2006) Therapeuten handleiding bij een werkboek voor kinderen die seksueel misbruik hebben meegemaakt. Amsterdam: SWP
-
Levine, P.A. & Kline, M. (2009). Het weerbare kind. Traumawerk bij kinderen. Haarlem: Altamira-Becht
-
Liekens, P. & Delnoy, A. (2004). Helende verhalen. Metaforen voor kinderen met allergische reacties, overgevoeligheden of angsten. Deventer: Ankh Hermes.
-
Mehringer-Sell, I. (1997). Mama, glaub mir, ich habe schon einmal gelebt. Darmstadt: Schirner Verlag.
-
Stellamans-Wellens, H. (1999). Littekens op de ziel. Gekwetste kinderen en hun ouders. Leuven: Davidsfonds
-
Stevenson, I. (1981). Reïncarnatie. Twintig gevallen van vermoedelijke wedergeboorte. Amsterdam: Teleboek.
-
Stevenson, I. (2000). Bewijzen van reïncarnatie. Deventer: Ankh-Hermes.
-
Van den Berg, T. (2018). Praten met kinderen en jongeren over scheiding. Een praktijkboek voor professionals. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
-
Venema, J. (2011). Het fluisterkind. Leren luisteren naar wat je kind over jouw leven te vertellen heeft. Deventer: Ankh Hermes
-
Wolzak, A. (2007). Kindermishandeling: signaleren en handelen. Basisinformatie voor mensen die werken met kinderen. Utrecht: SWP
Maria Franzi Föllmi
Regressie- en reïncarnatietherapeut
“Laat je gouden kern stralen en leef voluit je leven!”– Groeide op in Zwitserland waar ze een aantal jaren werkte als vertaalster en als lerares in het basis- en volwassenenonderwijs. In de daaropvolgende jaren werkte ze met vrouwen in Pakistan en Zimbabwe en haalde ze haar Master in vrouwenstudies aan het Institute of Social Studies in Den Haag. Het leven in Azië en Afrika heeft een zeer belangrijke invloed op haar persoonlijke groei en spiritueel bewustzijn gehad. Ze verdiepte zich vervolgens in de helende krachten van Reiki, meditatie, edelstenen, Bach-bloesems en in de chakra-psychologie. Sinds 2002 heeft ze op deze gebieden verschillende cursussen, consulten en behandelingen in haar praktijk gegeven. Vanwege haar belangstelling in de mens en zijn bewustwordingsproces heeft zij de opleiding tot reïncarnatietherapeut aan de SRN gevolgd en die in 2008 succesvol afgerond. In 2012 heeft zij haar diploma tot holografisch kindertherapeut bij Tineke Noordegraaf behaald. Naast regressie- en reïncarnatietherapie aan kinderen en volwassenen geeft zij in haar praktijk in Hillegom verschillende workshops, meditatiecursussen en Bachbloesems consulten. Maria is beroepslid van de NVRT. www.praktijk-athanor.nl